Herdenking 2023

De herdenking 2023 vond onder grote belangstelling plaats op vrijdag 14 april om 15 uur. Omdat het ook dit jaar prachtig weer was, kon de hele plechtigheid bij het monument zelf plaatsvinden. Ook de leerlingen van de derde klassen bevonden zich onder de talrijke genodigden.

Leerlingen van Scholengemeenschap Laar & Berg en International School Laren lieten zelfgemaakte gedichten en muziekstukken horen.

Een indrukwekkende bijdrage was het verhaal van zijn familie, verteld door Ori.
Oud-Berg-Stichting bewoonster Femke Roos-Meijer deelde haar herinneringen aan die periode met ons.

Verder spraken rector Eva Castelijn, wethouder Frits Westerkamp, en initiatiefnemer van het monument Ineke Hilhorst.

Voorganger Amir Betsalel reciteerde de Kaddisj. Hij sloot af met de oproep dat ‘herdenken goed is, maar nadenken nog beter’.

In de erehaag zaten voorganger Amir Betsalel, pastoor Nico van der Peet, burgemeester Nanning Mol, wethouders Frits Westerkamp, Jan van Midden en Flip de Groot, Femke en Job Roos-Meijer, rector Eva Castelijn en het bestuur van de Stichting Monument voor de Joodse Kinderen Ineke Hilhorst en Jos Joosen.

Voorafgaand aan de herdenking bewonderden velen de door de leerlingen gemaakte tentoonstelling ‘Commemorating and Peace, in de aula van de school.

De herdenking is hieronder terug te kijken of via deze link »

Ceremoniemeesters:
Bart en Sacha (Laar & Berg)

Muzikale/gesproken bijdragen tijdens herdenking:
Oscar (Laar & Berg)
Eva Casteleijn – rector Laar & Berg
Wethouder Frits Westerkamp
Ori (International School Laren)
Ineke Hilhorst – initiatiefnemer Monument
Benedict Weisser – docent en musicus
Kyra Philippi
Stijn (Laar & Berg)